Julie Loop, indehaver

Selvom du måske ikke har brugt det endnu, har du med al sandsynlighed hørt om kinesiotape før. Måske kender du nogen, der har brugt det, eller som er i behandling med det lige nu? Men hvad er det egentlig, kinesiotape kan? Hvad er det godt for? Og har farverne på tapen et bestemt formål? Læs mere om det her.

Hvad er kinesiotape?

Kinesiotape, der også kaldes kinesiologitape, blev opfundet af Dr. Kenzo Kase tilbage i 1970’erne. Kinesiotape er en elastisk bomuldstape med akryl klæbemiddel. Tapen klistres på huden og kan dermed bruges til behandling af forskellige sportsskader og en række fysiske lidelser. Tapen bruges typisk i forbindelse med genoptræning og ømhed i musklerne og senerne, når problemet er opstået, men det kan også bruges i forbindelse med skadesforebyggelse. Kinesiotape forbedrer desuden også din blodcirkulation.

Tape i forskellige farver

Kinesiotape kommer i forskellige farver. Lad dog ikke dette snyde dig: Farverne har ikke noget særligt formål i henhold til virkningen på skader. Grunden til at Til Sport har et udvalg af kinesiotape i forskellige farver, er, så du kan matche tapen efter dit tøj – eller omvendt. Tapen er for eksempel nem at få øje på, hvis du har påført rød tape i området omkring skulderen og nakken, mens du samtidigt har en blå trøje på – særligt hvis den har en bred halsudskæring. Et andet eksempel kunne være en kvinde, der om sommeren har en gul kjole på, men har sort tape på ryggen indenunder kjolen – tapen vil nemmere kunne ses gennem det gule stof sammenlignet med, hvis hun i stedet havde påført gul tape på ryggen. På den måde kan du altså nemt og hurtigt påføre et ny omgang kinesiotape, alt efter hvilket tøj du har på – eller vælge dit outfit efter den valgte tapens farve.

Uanset farven på det valgte tape så bruges det til det samme formål, når man taler om behandlingen af skader. Tapen bruges blandt andet til smertelindring, at mindske inflammation, at løsne spændte muskler, støtte skadede områder på kroppen, forebygge kramper og meget mere. Til gengæld er der nogle typer kinesiotape, der er stærkere end andre. Grunden hertil er, at nogle steder på kroppen naturligt er stærkere og derfor har brug for stærkere tape for at få rettet op på en skade – eksempelvis er håndleddene ikke lige så stærke som skuldrene. Er kinesiotape ikke sat rigtigt på, virker det til gengæld heller ikke efter hensigten. Sørg altid for at få en professionel fagperson som en fysioterapeut eller lignende til at hjælpe dig med at påføre tapen korrekt.

Hvornår kan jeg bruge kinesiotape?

Flere typer skader

Kinesiotape bruges til rigtig mange forskellige skader. Her er nogle af de områder, som tapen kan hjælpe på:

  • Nakken. Kinesiotape kan bruges til forskellige skader i nakkeområdet såsom piskesmæld, ømhed efter at sidde ved en computer, ømhed grundet psykisk stress og generel dårlig holdning. Kinesiotape kan hjælpe til at støtte muskulaturen, mindske spændinger og dermed få nakken til at slappe mere af.
  • Skuldrene. Skuldersmerter kan nemt forårsage problemer i resten af kroppen. Skulderskader kan være ret så komplekse, da de kan skyldes flere ting: For eksempel komplikationer med en muskel, ledbånd, senerne eller noget helt fjerde. Kinesiotape kan også bruges til at skabe bedre holdning, så du eksempelvis ikke går med hævede skuldre. Brug gerne den stærkeste tape, vi har – skuldermusklerne er nemlig meget stærke og kræver derfor en særlig type hjælp.
  • Anklerne. Her kan kinesiotape bruges til at hjælpe på skader som en forstuvet ankel, forstrækning af ledbåndene og inflammation. Tapen kan også placeres således, at den både støtter anklerne og ydersiderne af læggene og generelt skaber stabilitet i området.
  • Knæene. Særligt skader som løberknæ, springerknæ og generelle knæsmerter kan have godt af behandling med kinesiotape, da tapen kan støtte op om knæene og dermed være med til at løse problemet.
  • Fødderne. Fødderne kræver også særlig behandling. Også her kan kinesiotape bruges til forskellige problemer: Steder som på både over- og undersiden af fødderne, ved inflammation, hælspore, ved andre problemer med hælene og tæerne.  
  • Ryggen. Mange døjer med ondt i ryggen af forskellige årsager. Kinesiotape kan støtte din ryg, uanset hvor smerterne er, og hvor problemet egentlig sidder. Tapen kan også her hjælpe dig til at få en bedre holdning.
  • Armene. Om du så har en skade i albuen, overanstrengt dine muskler eller har betændelse i håndleddet, kan tapen hjælpe dig med at få rettet op på problemet.
  • Og meget mere.

Vær opmærksom

Sørg altid for at få hjælp af en læge, en fysioterapeut eller en anden fagperson, inden du begynder at eksperimentere med kinesiotape selv. For det første fordi det er vigtigt at få diagnosticeret det specifikke problem, for det andet fordi det skal lægges rigtigt, og for det tredje fordi kinesiotape er rigtig godt at bruge mod forskellige skader, men faktisk har skaden bedst af at blive behandlet yderligere af en professionel ekspert. Brugen af tape alene uden yderligere behandling efter en skade giver ikke nødvendigvis meget mening, da tapen med al sandsynlighed kun behandler en lille del af problemet. Hvad man ved fra flere studier, er, at kinesiotape er et effektivt supplement til andre aktive behandlinger, hvor behandlingerne hjælper på det reelle underliggende problem. Bruges det rigtigt, kan kinesiotape gøre underværker for dit specifikke problem.

Kinesiotape hos Tilsport.dk

Hos Til Sport kan du med fordel købe din næste mængde kinesiotape. Vi har et fint sortiment af udvalgte produkter af god kvalitet, og i webshoppen kan du nemt vælge den specifikke tape, du har brug for. Husk altid at læse vores vejledning til brugen af tapen. Har du spørgsmål til dit køb af kinesiotape, kan du med fordel kontakte Til Sport – enten over e-mail eller ved at ringe. Vi går op i at kunne rådgive dig i henhold til de produkter, som du køber her i webshoppen. Drejer dine spørgsmål sig i stedet om selve påsætningen af tapen, gør vi opmærksom på, at du kan læse brugervejledningen under produktbeskrivelsen af det specifikke produkt. Har du brug for faglig rådgivning, så kontakt en fysioterapeut, en læge eller en lignende fagperson, som kan give dig den rigtige hjælp.